Den lille vampyr
”Kan du også se dem?”, spørger 13-årige Anton sine forældre, da han begiver sig ud på et eventyr i en tysk skov på en mission for at finde vampyrer. Den animerede filmatisering af Angela Sommer-Bodenburgs børnebogserie ”Den lille vampyr” byder på billige grin og let uhygge manifesteret i en flot animation med skøn musik.

”Hvis I er menneskeheden, så foretrækker jeg vampyrer.”

Antons dødelige familie er kernefamilien over dem alle med overbeskyttende og pædagogiske forældre. Men Anton har en drøm om at møde vampyrer og bliver hurtigt bekræftet i, at de eksisterer i denne films univers. På road-trip med sine forældre i Tysklands mørke skove møder han den vovemodige, men ansvarsfulde, snart 13-årige Rudolf også kaldet ”den lille vampyr”. Rudolf og Antons usandsynlige venskab bliver sat på prøve, når drengene må på heltetogt og redde Rudolfs familie fra filmens skurk, Thorsen, der har fanget dem i deres hule i Transsylvanien.

Til stor ærgrelse for dette fine venskab møder vi i skurken en ukvalificeret, voldsom skikkelse, der med sin kompagnon Marvin kunne gå under navnet ”dum og dummere”. Thorsen har tilsyneladende ikke noget bedre at lave end at jagte ”vampyrer”, og hans motiv bliver aldrig afsløret. Derved falder denne storyline fladt til jorden, medmindre man er tilfreds med en mandlig skurk, der bare kan råbe lidt højt og være gnaven.

Venskab som budskab

Desværre når filmen ikke helt op at ringe, da den med stereotypiske jokes og karakterer fejler i at få børn på hovedkarakterenes alder til at grine. Et tysk ægtepar med tyk accent skal få de voksne til at more sig, men filmen må siges at ramme de mindre børn bedst, fx når en flyvende ko får lov til at lukke lidt ud fra bagenden, og de kan få sig et billigt grin. Dog finder handlingen sted i en mørk skov om natten, og i enkelte sekvenser kunne et barn godt tænke sig at ville kravle op på skødet af sidemanden. Uhyggen er ikke upassende til filmen, men dog noget man skal have i baghovedet.

Venskab handler i ”Den lille vampyr” om at hjælpe hinanden, vise omsorg og bryde ud af forældrenes tag for at lære at stå på egne ben. Dette ser vi gennem en flot animation understøttet af fortryllende musik. Rudolfs strenge far og overmodige storebror bliver katalysatorer for en sød historie om en dreng, der for første gang bogstaveligt talt flyver fra reden.

3 ud af 5 stjerner:
Premiere: 26. oktober 2017
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.