Det skøre makkerpar Wulffmorgenthaler har med deres første bog i serien om Mugge og hans familie, lavet en sjov og kugleskør bog, spækket med finurlige karakterer og fine pointer, som vil få både børn og voksne til at grine.

ANNONCE

Mugge – eller Mogens, som han rigtigt hedder – er en glad dreng, han er faktisk verdens lykkeligste. Han er ti år gammel, og bor på Düsseldorf allé med sin far Thorbjørn, der er verdensmester i at lave pandekager, og sin mor Kirsten, som er besat af at leve sundt og dyrke crossfit.

Men pludselig en dag ændres Mugges liv radikalt. Ikke nok med, at hans bedste veninde Sofia er begyndt at gå med make up og blive voksen, og derfor ikke vil lege med ham mere, men samtidig skal hans forældre skilles. Kirsten er blevet træt af, at Thorbjørn ikke laver andet end at sortere affaldet, og hun er i stedet gået hen og har forelsket sig i sin crossfittræner Pierre.

Mugge er ude af sig selv, og ved ikke hvad han skal gøre ved denne kæmpe katastrofe, men han får dog stablet en plan på benene, der skal bringe hans forældre sammen igen. Det er en genial plan, der inkluderer den årlige vejfest, men Mugge har brug for hjælp for at føre den ud i livet, både fra Sofia, men også fra de andre beboere på vejen, som alle er mere eller mindre skøre og løjerlige.

Mugge og vejfesten
Fuldkommen skør - med vigtige pointer

Man fornemmer tydeligt Anders Morgenthaler og Mikael Wulffs vanligt skæve stil i denne bog, som er fyldt med sjove og supermærkelige karakterer og hændelser. Nogle steder er det bare skørt, som med weirdoen fra Nakskov, som er en skizofren mand der render rundt i sin have iført balletskørt og laver ting af træ og pap med sin motorsav. Andre steder er det decideret overdrevet og utroligt, som da femlingerne – der alle har navnet Allan –  står på snowboard hen af nogle elledninger for at jagte et egern. Til sidst bliver det ligefrem rørende, da Mugge ender med at være den mest fornuftige af alle, som lærer sine forældre en vigtig pointe om, hvad der er vigtigst i livet.

Bogen er fyldt til randen med humor og skøre indfald, og der er derfor masser af ting at grine af for børn på hver eneste side. Enkelte steder formår den samtidig at komme med små fine og subtile pointer, som nok mere er henvendt til de voksne. Det er tydeligt, at Wulffmorgenthaler har noget de gerne vil sige , f.eks. at man som voksen skal tage og slappe af, og nogle gange spise pandekager i stedet for gryn og palæo. Men bogen er samtidig sjov og let i sin stil, og man får ikke proppet moralen ned i halsen.

Sproget er legende og finurligt, let læseligt for det meste, men med enkelte svære ord ind imellem, og den vil kunne bruges som højtlæsning eller samlæsning til børn fra ca. 7-13 år.

Alderstrin: 7+
Mugge og Vejfesten