Line Kjeldsen Jensen
Lattermusklerne bliver virkelig sendt på overarbejde i mødet med Line Kjeldsen Jensens bog ’Hver dag starter det forfra’. Alle, der har været på barsel og kan huske, hvordan den ene dag tog den anden i tågerne af bleer, amning, udmattelse, længsel og følelsen af identitetstab, vil med garanti kunne genkende sig selv i Line Kjeldsen Jensens formidable tegninger.

Bogen kalder sig ’en slags graphic novel’ og er en samling af uperfekte hverdagsscener fra barselslivet, som tegner Line Kjeldsen Jensen oplevede det med sit tredje barn. De dér situationer, som vi alle sammen har stået i og tænkt ”Det her er f*****e lige til en tegneserie!”. Øjeblikkene hvor man ser sig selv udefra og chokeres over, hvor crazy kampen for at overleve i det drænende barselsland egentlig er.

Hver dag starter der forfraSkitsebogen blev netop Line Kjeldsen Jensens måde at overleve på. Hun var i foråret 2016 på barsel med sit tredje barn. I samme periode var hendes musiker-mand på turne fire-fem dage om ugen. Oven i hatten kunne hun fra den ene dag til den anden pludselig ikke støtte på sin ene fod og måtte dermed vinke farvel til gåture og cafe latte med barsels-veninderne. I sin frustration på sofaen sammen med to blebørn - bebs og en to-årig – begyndte hun at tegne situationer fra hverdagen og dele dem på Instagram som en slags dagbog. Nu er de samlet og udgivet i bogform. – Og tak for det! Tegningerne er nemlig en gave til alle os med små børn, fordi de er så komplet spot on og dermed vanvittigt underholdende. Stilen er både barsk og hudløs ærlig, men samtidig humoristisk og med en stor portion selvironi og et kærligt glimt i øjet. Genkendelsen er derfor stor og fremkalder en slags lettelse over at opdage, at andre også har oplevet det vanvittige følelseshav, som livet med småbørn rummer.

’Hver dag starter det forfra’ er en overraskende morsom bog med sin kavalkade af vidunderlige tegninger og captions, der rammer 110% plet helt nede i maven. De svære mor-følelser løsnes op af latter, og det er jo lige det, vi har brug for. Perfekt på enhver småbørnsfamilies bogreol.

Hver dag starter det forfra
Forlaget Fredag
Vejl. pris: 225 kr.