Vildheks
Østre Gasværk og Lene Kaaberbøl har gjort det igen! Vildheks er en spektakulær teateroplevelse, hvor der ikke er sparet på teatrets virkemidler. Fantastiske kostumer og endda en levende ugle!

Børn i byen er taget til premiere på Østre Gasværks aktuelle, storslåede opsætning af Lene Kaaberbøls populære fantasy-roman, Vildheks. Da vi træder ind i Østre Gasværk Teater, møder vi Vildheksuniverset allerede i foyeren. Stemningen er præget af både hygge og uhygge. Vi hører en dreng sige: ”Jeg ved altså ikke helt, om jeg tør.” Lidt efter møder vi to dedikerede fans, Lærke og Selma på 13 og 12 år. Det ses tydeligt på dem, hvor meget de glæder sig til at se forestillingen. Selma fortæller, at hun var inde og se Skammerens Datter, og hun håber, at Vildheks bliver lige så fantastisk.

Jeg har taget min søster på 12 år med, som ikke har læst Vildheks bøgerne, men hun var kæmpe fan af Skammerens Datter - Lene Kaaberbøls forløber til Vildheks. Vi sætter os på vores pladser, og i anledning af premiereaftenen er Lene Kaaberbøl selv til stede og sætter sig lige ved siden af os. Vi kunne således følge hendes reaktioner gennem hele forestillingen.

Østre Gasværk TeaterAlt spiller - scenografi, skuespil og musik

Scenen er sat op, så den drejer og indeholder alle de rekvisitter, skuespillerne skal bruge. Der er derfor ingen sceneskift, men vi forbliver i universet hele forestillingen igennem. Forestillingens hovedpersoner Thit Aaberg og Laurids Skovgaard Andersen leverer en fantastisk og overbevisende præstation. Min 12-årige søster siger: ”Man følte helt, at man var med i forestillingen”.

Stykket rummer gys, mystik, humor og spænding – der er noget for alle aldre. Undervejs hører vi Lene Kaaberbøl grine ved siden af os flere gange. Musikken er storslået og teaterdirektør på Østre Gasværk Teater, Pia Jette Hansen, har ikke overdrevet, når hun tidligere har sammenlignet forestillingens musikspor med, der bruges i filmene om Ringenes Herre. Den gav gåsehud allerede fra første anslag!

Også kostumerne er fantastiske. Især figuren Kimæra - historiens onde element - er virkelig overbevisende. Kimæra er både enormt smuk og meget uhyggelig på samme tid. Han er nærmest oppe og flyve under hele forestillingen, og når han kommer ned på jorden, er han lavet, så han er tæt ved at være tre meter høj. Wauw.

Det er tydeligt at mærke publikums begejstring, og hele salen rejser sig til slut. Vores sidekvinde, Lene Kaaberbøl, som en af de første.

Vildheks fansBegejstrede fans

Efter forestillingen møder vi igen Lærke og Selma, der fortæller om deres oplevelse: ”Det var helt vildt fantastisk! Så flotte kostumer og sangene, det var virkelig smukt. De var virkelig gode i rollerne og den måde de ligesom levede sig ind i dem på.” De to piger har begge læst bøgerne, og vi spørger dem, hvad de synes om forestillingen i forhold til bogen: ”Den er meget anderledes end bøgerne. Man har jo ikke kunne lave det helt samme, men alligevel gav det vildt god mening.”
De to piger er positivt overraskede, og vil helt klart anbefale forestillingen til deres venner, men da de jo er dedikerede fans, anbefaler de, at man læser bøgerne først.

Stof til eftertanke

Forestillingen tager mange emner op og giver anledning til refleksion. Lene Kaaberbøl har før forklaret, at hun har ”en ting” med øjne. Hun synes, at de er enormt interessante, for øjne lyver ikke. I Skammerens Datter var øjne et centralt omdrejningspunkt, og også i Vildheks opleves øjne som et gennemgående element. Selv musikken handler om, hvordan øjne kan sige alt. Man fornemmer, at hovedrollen Clara, og hendes kærlighed til dyr, kunne forestille Lene Kaaberbøl som ung. Historien kredser om, hvordan man kan kommunikere med dyr gennem øjnene, uden at tale. Sangen lyder: ”I ved vi kender jer, når I er små er vi nær, vi ser jer som I er. Og skønt vi aldrig taler, så kan øjne sige alt. Hver en hemmelighed, bliver fortalt.”

Vildheks er meget mere end bare en forestilling. - Det er simpelthen en enestående oplevelse, som vækker både sanser, følelser og tanker.

Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 14. sept. - 22. okt. 2017