Cirkus Arena
Cirkus er en magisk oplevelse. Mange husker det sikkert, fra de selv var børn. Smagen af candyfloss, lugten af store dyr og savsmuld, musikken, lyset og de imponerende cirkusnumre.

Som voksen er noget af magien falmet, og man kan bruge en halv cirkusforestilling på at fundere over billetpriser, dyrevelfærd og over, hvorfor halvdelen af artisterne absolut skal ligne karakterer fra Casper og Mandrilaftalen. Men man når alligevel frem til, at en tur i cirkus er fedt, fordi det fremhæver det fantastiske ved at være blevet forælder: Muligheden for igen at opleve verdens magi gennem ens barns øjne.

Og cirkus ER en magisk oplevelse, når man er tre og fem år gamle, som mine medanmeldere var til Cirkus Arenas premiereforestilling. De nød i hvert fald i den grad både candyfloss, klovnen, tryllekunstneren, elefanterne og alle de andre klassikere.

I år har Cirkus Arena fået uventet besøg af Motor Mille, som vi kender fra DR Ramasjang. For min yngste medanmelder var det da også netop Motor Mille, der blev fremhævet, da jeg dagen efter spurgte børnene, hvad det bedste havde været. Den store havde været mest optaget af trapez-artisterne og den hvide og den sorte hund, der blev tryllet fra hver deres kasse over i en tredje kasse og var blevet til... en dalmatinerhund.

Skønhedsfejl med charme

Selv nød jeg faktisk næsten mest de mange skønhedsfejl, som vel kan tilskrives, at man på premiereaftenen ikke ser på flere måneders rutinerede afviklinger. Professionelle optrædener kan blive så polerede, at de mister noget af deres fascination. Men når jongløren taber et par bolde, den ellers vilde diablo-gøgler kikser lidt i et af numrene og de smukke hvide heste ikke vil heeelt, som cirkusprinsessen vil, så bliver man mindet om, hvor imponerende artisternes numre faktisk er. For det er vildt imponerende, og man sidder da også med lidt tilbageholdt åndedræt en enkelt gang eller to som voksen sådan en aften.

Cirkus ArenaTak for den røde tråd og god musik

Mest af alt vil jeg dog takke Cirkus Arena for i år at have fundet en måde at binde deres forestilling sammen på. Måske er jeg skadet, fordi jeg som journalist lever af at skabe et flow i mine fortællinger og lave glidende overgange. Men det har i alle mine voksne år irriteret mig, når cirkus præsenterede fragmenterede og løsrevne numre uden at forsøge at knytte de enkelte optrædener sammen. Det har Cirkus Arena løst i år med det ganske simple greb, at Motor Mille ved hjælp af sin store eventyrbog præsenterer alle numrene og binder dem sammen på den måde.

Desuden var musikken i top til dette års forestilling. De har i år bevæget sig helt væk fra den klassiske cirkusmuzak, som kan blive noget enerverende i længden. Her var en perlerække af nykomponerede sange med ørehænger-omkvæd, som i letforståelig lyrik omhandlede cirkusnumrene og fx fortalte historien om den lille pige, der løb væk med cirkus og nu var cirkusprinsesse.

Alt i alt: Det var lige hakket bedre, end det plejer at være!

Cirkus Arena
Forestillinger i Bellahøj frem til den 9. april 2017