90 af Danmarks dygtigste illustratorer har fået en sjov opgave. Hver især har de fortolket et klassisk ordsprog eller talemåde, og det er der kommet en skøn bog ud af.

den store ordsprogsbogDet sker med jævne mellemrum at vi benytter ordsprog i vores daglige tale. Måske kender I allerede "æblet falder ikke langt fra stammen", "små gryder har også ører" og ikke mindst "har man sagt A, må man også sige B". Men måske hører I ikke lige så ofte "det skal smage af noget! sagde kællingen, hun fes på kålen" og "holder man tand for tunge, flyver ingen fluer ind og ingen fluer ud".

Disse ordsprog og mange flere kan I nu få glæden af at læse højt for ungerne, akkompagneret af smukke, morsomme og fjollede illustrative fortolkninger. 90 illustratorer fra illustratorgruppen under Dansk Forfatterforening har nemlig selv valgt, hvilket ordsprog de ville illustrere, og det har resulteret i en skøn billedbog med mange forskellige udtryk og tegnestile.

den store ordsprogsbogOg hvad betyder de så, alle disse mærkværdige ordsprog? Ja det kan man blive klogere på i slutningen af bogen, hvor børnene kan høre om ordsprogenes betydning og praktiske funktioner i gammel tid. Bogen er ligeledes udstyret med forskellige ordsprogsaktiviteter, hvor børnene eksempelvis kan lave ordsprogsquiz eller blive inviteret til selv at illustrere ordsprog ved deres bogstavelige eller overførte betydning. Men sjovest er nu den aktivitet, hvor børnenes ordsporgsviden bliver sat på prøve. Her skal de nemlig sætte to sætninger sammen, så de fuldender det korrekte ordsporg. For hvad er det nu det hedder? "Brændt barn - får gnister i øjnene"? eller "hastværk - må man have i benene"?

Det og meget mere kan du finde ud af i Den store ordsprogsbog. Så hvis du gerne vil gøre dit barn klogere på ordsprog og samtidig give barnet mulighed for at nyde et sammensurium af Peter Bay Alexandersens', Rasmus Bregnhøis, Lillian Brøggers, Anja Grams, Lea Letens og mange fleres dejlige illustrationer, er denne bog lige noget for jer!

Alderstrin: 6+
Den store ordsprogsbog
Forlag: Gyldendal