Endnu en strikkebog har set dagens lys. Skal den ligge under juletræet i år? Børn i byens svar er ja! For den er superlækker!

Det er blevet in at strikke, hvilket har resulteret i et stort udvalg af strikkebøger på boghandlernes hylder. Så hvilken strikkebog skal man vælge?
Hvis du vil have mere end bare en opskriftsbog, så skal du vælge ”Mormors babyklassikere”. Det er en lille historisk beretning om strikkeopskrifter med et personligt strejf.

Mormors univers

Faktisk er det ikke bare en bog, men et univers; Mormor. Bag Mormor står Nina Brandi, hendes far - bogholderen, hendes mor - der hjælper med at holder styr på strikkedamerne, og i alt 70 strikkelystne og kagespisende bedstemødre. De personlige beretninger, fortællinger og billeder af Ninas familie og af strikkedamerne er med til at give Mormor en identitet, og det er med til at gøre bogen til en helt speciel strikkebog.

De udvalgte strikkeopskrifter er, ifølge bogen, Mormors bedst sælgende designs. Der er tøj til både hverdag og fest. Ialt er der fire sæt tøj, hvor der til hvert sæt ofte er både hue, sokker, bukser og cardigan. Sværhedsgraden varierer, hvilket er markeret fra et til tre, hvor et er de letteste og tre er de sværeste. Som ikke rutineret strikker, ville jeg i første omgang vælge de opskrifter med sværhedsgrad et. Så må jeg overlade de lidt sværere opskrifter til familiemedlemmer med større strikkeerfaring end mig.

Bogen kan bl.a. købes direkte hos Mormor.nu. (Se øvrige forhandlere nederst i artiklen) Den indeholder strikkeopskrifter til børn i aldrene fra 0 til to 2 år. På Mormors hjemmeside Mormor.nu kan du, udover bogen, købe knapper, Mormor-mærker til at sy på tøjet og selvfølgelig bedstemødrenes hjemmestrik. Du kan også følge mormor.nu på Facebook og Instagram.

Masser af lækre detaljer

Jeg kan godt lide bogen. Den er lækker, og der er tænkt over detaljerne, som den lille papirflap med forkortelser, så du har dem tæt på. Eller muligheden for at skrive noter efter hver opskrift . Og ikke mindst de lækre billeder! Jeg må indrømme, at jeg også godt kan lide de små historier om virksomheden. Alt i alt er det en bog, jeg har lyst til at gå på opdagelse i, og den giver mig lyst til at finde strikkepindene frem. Jeg vil helt sikkert anbefale bogen til strikkeglade veninder og kommende bedsteforældre.

Jeg ser desuden frem til "Mormors børneklassikere" med strikkeopskrifter til børn fra 1-6 år, der udkommer i foråret 2017.

Mormors Babyklassikere
Forlag: Mormor Books