Så er der dømt ninjafeber! Anders "Anden" Matthesens debutbog Ternet Ninja er et kæmpe hit hos Børn i byen. Læs anmeldelsen af bogen her!

ternet ninjaI Ternet Ninja møder vi den 13-årige teenagedreng Aske, der godt kunne bruge lidt rygrad. Askes hverdag er præget af dårlig stemning på hjemmefronten, med en papfar og papbror som gør livet hårdt for ham. Aske er dybt forelsket i den monsterlækre Jessica, der går en klasse over ham, men så snart hun kommer inde for rækkevidde, bliver Aske blød som en vandmand. Og så er der selvfølgelig Glenn, den obligatoriske bølle, hvis dedikerede livsmål er, at gøre livet hårdt for Aske.

En dag sker der dog noget, der ændrer hele Askes liv. Da hans tossede onkel Stewart (også kendt fra filmen Terkel i knibe) kommer hjem fra Thailand med en ternet ninjadukke, begynder der pludselig at ske underlige hændelser omkring Aske... Det viser sig hurtigt, at den ternede ninja er alt andet end en almindelig dukke. Dukken er nemlig "levende", og besjælet med en gammel japansk ninjaånd. Med den ternede ninjas hjælp får Aske hævn over hans plageånder, og får endda Jessicas opmærksomhed!

ternet ninjaDet er virkelig ikke til at forstå, at Ternet Ninja er Anders Matthesens debutbog. Bogen er super spændende, kanon humoristisk og yderst velskrevet fra start til slut. I historien optræder forskellige karakterer fra Matthesens standup-universer, og udover stive onkel Stewart, møder vi blandt andet Terkel og Fede Dorit i mindre roller.

Jeg må indrømme, at jeg var kritisk da jeg gik i gang med bogen. Endnu en kendis, der skriver en halvdårlig børnebog, tænkte jeg. Men jeg blev svært overrasket allerede et par sider inde i bogen. Anders Matthesen brillerer i sprog og handling, og får til læserens store glæde, frit løb for sin anmelderroste komik. Jeg er sikker på at den danske ungdom bliver bidt af ninjafeber, så snart de får fingrene i bogen!

...Og så kan det da ikke skade at drømme om, at Ternet Ninja en dag ser dagens lys som en Terkel i knibe-inspireret animationsfilm?

Bogen er opdelt i mange små kapitler og skrevet i et letlæseligt sprog, der gør den oplagt til frilæsning.

Alderstrin: 12+