Larvefødder, drageblod og kejserens gebis. Fedtestads og øregas og dyrepassertis. Fugleklatter, uglefnat og endelig til slut fire runkne rotter og en flagermuseprut...

I kender nok allerede Marianne Iben Hansen. Børnebogsforfatteren, der rimer og remser i en forrygende strøm. I kender måske allerede den fantastiske bog Violinspilleren eller Av, det gør nas - en englerap? Marianne, rimenes mester, har nu fået genudgivet sin debutbørnebog med hekserimene Fikkedik og Falderina med nye skønne illustrationer af Bodil Molich.

Fikkedik og falderinaFikkedik og Falderina er navnene på to finurlige hekse, der beslutter sig for at tage på shoppetur i Kina en fredag formiddag. "Og ih, hvor sku' de købe mange klamme hekseting: Larvefødder, drageblod og kejserens gebis. Fedtestads og øregas og dyrepassertis. Fugleklatter, uglefnat og endelig til slut fire runkne rotter og en flagermuseprut." Da Fikkedik og Falderina endelig ankommer "i en superduper topmoderne heksebiks i Kina", bliver de dog umådeligt skuffede. Den stakkels kineser må grædende indrømme, at han ikke har hvad de ønsker... Han har kun "skrubtudser, fupmus og klapperslagekys, bundslam og mundsvamp og maddiker med drys, blævrende bløddyr og stankelben i sprit og en lille flagermus, der faktisk prutter tit." Men Fikkedik og Falderina er langt fra tilfredse med den lille kineser, og hvad de så gør nu, vil jeg ikke røbe - men jeg kan love jer for, at det er sjovt... Og at det rimer!

Fikkedik og Falderina er en vidunderlig historie fyldt med rim og remser, der bidrager til en yderst underholdende og musikalsk læseoplevelse. Marianne Iben Hansen har virkelig sproget i sin hule hånd, og i denne fortælling bugter de skønne rim sig i en rytmisk oplæsning.

Bodil Molich maler forunderlige væsner og himstregimser frem fra Marianne Iben Hansens fantasiunivers, og gør bogen fuldstændig hylende morsom med sine tossede illustrationer. Med Bodil Molichs brug af forskellige tegneteknikker, er der masser at kigge på, mens mor eller far smågrinende læser højt af hekserimene.

Alderstrin: 3+
Fikkedik og Falderina
Forlag: Gyldendal