Den rødhårede Ignora bor uden den mindste selvmedlidenhed alene med sine katte i et vandtårn. Hendes far er død i en ulykke og hendes mor for vild i livet efter farens død. Fiskemanden er derfor Ignoras nærmeste voksen, og han sørger for, at hun får mad og har en at tale med, når det hele bliver for svært.

Ignora er normalt både sej og livlig som en anden Pippi Langstrømpe, men på det seneste har hun fået for vane at eksplodere, når hun ikke kan klare mere. Det skræmmer hendes bedste ven, Nina, som ikke ved, hvad hun skal stille op med de voldsomme eksplosioner, der kan finde sted både i matematiktimen og i legen med de andre børn. Ignoras kæreste Georg sætter derimod en stopper for hendes udbrud, efter Ignora selv har erkendt, at hun faktisk heller ikke selv bryder sig om at eksplodere. For hver gang hun gør det, får hjertet en rids, og ridser i hjertet gør ondt.

Menneskelige dramaer og store følelser

Det er store emner som mobning, fraværende forældre og død, der bliver taget op. Historien handler om barnets kamp for at opretholde det normale liv med gode relationer. Og vilkårene i Ignoras liv er egentlig ikke for børn. Det er ensomhed, sorg og magtesløshed. En ting er farens frygtelige død, og lige så slemt er at moren blev så ”svimmel” efter dødsfaldet, at hun også forsvandt ud af Ignoras liv. Da moren dukker op uanmeldt, som om intet er hændt bliver Ignora rasende vred på sin mor og i afmagt skælder hun hende ud. Med Ignoras ord må man ”hvis man farer vild i verden, finde sig et kompas”, - som mor kan man ikke bare gå. Alligevel beder Ignora sin mor forsvinde igen. Scenen med moren virker en smule absurd, det samme gør hendes anden forsvinden.

Historien om Ignora og hendes skrøbelighed og vrede fortælles med humor og lethed og ikke mindst tydelighed.

Ignora formidler vigtigheden af venskaber på trods af erkendelsen af de svære følelser og sensitiviteten. Ikke mindst tilgivelsen af én selv er et vigtigt tema i helbredelsen af de sår, Ignora har pådraget sig. Og når noget gør virkelig ondt, kan man finde sin positive kreativitet frem og holde straf og selvhad væk. Og selvom forestillingen drejer omkring døden, er den utroligt livsbekræftende.

Forestillingen om de menneskelige dramaer, som vi alle kender, er fint akkompagneret musikalsk og der er fine og lette sange, som skaber en sammenhæng mellem fortællingen og formidlingen af de svære følelser.

Mange yngre skolebørn vil genkende Marie Katrine Guldagers skønne bogserie om pigen Ignora, der her er omsat til denne fine teaterforestilling for børn op til 10 år - bør nok være grænsen. En skøn forestilling med fokus på den del af følelseslivet, der giver plads til jalousi, vrede, sorg - og også tilgivelse.

Anemonen: Frøken Ignora eksploderer

Aldersgruppe: 5-12 år
Varighed: Ca. 50 min.