Er du klædt godt nok på til at guide dit barn i brugen af de sociale medier? Lykke Møller Kristensen, mor og specialist indenfor sociale medier, har skrevet en selvhjælpsbog til forældre om emnet.

Børn er hurtige til at lære at begå sig på mobilen, iPad'en og computeren. Mange børn kan endda allerede fra 3-årsalderen manøvrere rundt i apps og på digitale platforme. Men betyder det også, at de kender til den digitale takt og tone, at de kan afkode, når de pludselig er i kontakt med fremmede, at de kan administrere private billeder og beskeder, og håndtere digitale mobning og udelukkelse?

hvem ved mest om de sociale medier - børn eller forældre?Forfatter og journalist Lykke Møller Kristensen har i Børn & sociale medier omsat over 100 interviews med børn og unge til gode råd og viden om udfordringer og adfærd på de sociale medier. Bogen er skrevet i et simpelt sprog og er sat overskueligt op, så det er nemt for forældre at sætte sig hurtigt ind i bogens tematikker. Bogen tillader ligeledes, at man kan springe fra kapitel til kapitel, for at finde de temaer der er mest aktuelle for ens eget barn. Kapitlerne slutter af med spørgsmål til perspektiver og debatter, som kan inddrages i samtaler mellem børn og forældre, eller på skolen.

Bogens temaer berør mange emner, der kan være svære at tale med sit barn om. Eksempelvis indeholder bogen kapitler som; "Fra sms til Facebook", "Mobning på sociale medier", "Fra selfies til deling af nøgenbilleder", "Pædofile, krænkere og risikoadfærd" samt "Nærvær, selvværd og mobilfri".

Når ens egne børn bliver ramt

Lykke Møller Kristensen skriver bogen ud fra egen erfaring. Forfatterens datter oplevede i en periode mobning på de sociale medier, hvilket var svært for datteren, at sætte ord på over for forældrene. For hvordan beskriver man, at man føler sig mobbet, når det egentlig bare drejer sig om udelukkelse af grupper på facebook, fjernelse af billeder og underlige skriftlige kommentarer? Lykke Møller Kristensen fik yderligere en ubehagelig oplevelse, da hendes søn kom til hende og fortalte, at han i en kortere periode var blevet forfulgt af pædofile på de sociale medier.

Med Lykkes baggrund som rådgiver indenfor sociale medier kunne hun heldigvis hurtigt afkode, hvad der skete med hendes børns digitale oplevelser. Dette ledte hende til at skrive denne bog, der skal fungere som førstehjælp for de forældre, der ikke har den samme viden om børns brug af sociale medier.

Børn & sociale medier kan i høj grad anbefales til alle forældre, som har børn der begår sig i den virtuelle verden.

Børn & sociale medier
Vejl. pris: 199,95 kr.