Der er blevet ventet i spænding, og endelig er Den faldne djævel her. Den allersidste bog om Filip Engell og hans kampe mellem det gode og det onde, himmelen, Jorden og ikke mindst helvede.

Den store Djævlekrig
Serien Den Store Djævlekrig handler om den inderligt gode menneskedreng Filip, der ved et uheld ender i helvede som Djævlens lærling. Egentlig var det Filips evige plageånd, Søren, som Djævlen havde udset sig som lærling, men noget går galt og Djævlen ender op med den velopdragne og ualmindeligt gode Filip Engell. Da Djævlen er dødeligt syg og har brug for en, der kan overtage pladsen efter ham, må han sætte alle kræfter ind for at omvende den søde Filip til en rigtig djævledreng.

I helvede møder Filip den spændende djævlepige Satina, og sammen bliver de inddraget i mange farlige eventyr. For det er ikke alle i helvede, der synes, det er en god ide, at Djævlen har valgt et menneske til at overtage pladsen som leder i de fordømtes land. Der opstår oprør blandt djævle og dæmoner, og pludselig får Filip fjender overalt. Særligt oprørernes leder, Aziel, der selv vil overtage Djævlens plads, bliver en stor trussel for Filips liv.

Den Store Djævlekrig består af seks bind; Djævlens lærling, Dødens terning, Den forkerte død, Ondskabens engel, Den faldne engel og sidst: Den faldne djævel.

Den faldne djævel
Pludselig er Aziel vendt tilbage fra de døde. Aziel, som har været død i otte år og hvis lig har været spiddet op på en pæl i helvede til alles åsyn. Filip frygter hvad Aziels onde plan er denne gang, og han begiver sig derfor ud på en hård og prøvende rejse i forsøget på at finde og slå Aziel ihjel, før det er for sent. Alle er i fare, så længe Aziel er i live.
Men gang på gang kommer Filip for sent, og det virker hele tiden som om, at Aziel er ti skridt foran. Uden Filips djævlevinger går det hele også langsommere, og Filip mærker et øget ønske om at blive djævel igen...

I Den faldne djævel må Filip for sidste gang kæmpe for alt det, han tror på. Og med sin mor og ekskæresten Sabrina på Jorden, må Filip indse konsekvenserne af de beslutninger han har truffet, mens han har været i helvede. Men hvad er mest sandt for Filip? Et liv på Jorden eller et liv i helvede? For der er jo også det med Satina. Den smukke og uopnåelige djævlepige, som Filip hovedkuls har forelsket sig i. Elsker hun mon også ham, selvom hun egentlig har en kæreste? Og kan han vælge hende og et liv i de fordømtes land, fremfor et liv på Jorden hos hans mor?

Den faldne djævel er en bog i højt tempo. Fra første side er man fanget dybt ind i historiens spind, og der er først tid til at ånde ud ved bogens 298. og sidste side. Og der er meget der skal forklares i bogen, for det er jo i denne, den sidste bog i serien, at vi får svar på alle de uafsluttede spørgsmål, vi har siddet med siden allerførste bog.

Kenneth Bøgh Andersen skriver i et medrivende og poetisk sprog, der kryber helt ind under huden. Man ér virkelig dér med Filip i helvede og i himmelen, og man møder virkelig både Fanden, døden, Gud, Jesus og alle de andre. Hvis man ikke har læst de forgående fem bøger i Den Store Djævlekrig er det bare med at komme i gang, for denne historie om drengen/englen/djævelen Filip Engell, kan man ikke lade sin næse gå forbi.

Alderstrin: 10+
Den faldne djævel
Forlag: Høst & Søn