Titel: Sweet Child of Mine
Enheder: Kompatibel med iPad og iPhone
Pris: Gratis
Bedømmelse: fire af fem:

Hvis jeg siger "Barnets første bog", får du så dårlig samvighed?
I en travl hverdag med mange krav og gøremål, kan det være svært at få priotetet tid til barnets første bog. Hvis man så beslutter sig for at tage sig tiden til det, hvilken løsning skal man så vælge? Den gammeldags metode, hvor billeder skal fremkaldes og sættes i den traditionelle lyserøde eller lyseblå barnets første bog, en fotobog som den man kan få printet i forbindelse med ferier eller skal man opgive, fordi døgnets 24 timer ikke er tilstrækkelige til at få sat sig ned og få fundet billeder frem? Én ting er vigtig: Det skal være en let løsning, men stadigvæk af høj kvalitet.

To småbørnsfædre, med evig dårlig samvittighed over ikke at tage sig tid til at få lavet barnets første bog, har udviklet appen Sweet Child of Mine. Spørgsmålet er så, om den kan erstatte den gammeldags papirudgave og den digitale?

Appen er let at komme igang med, og hvis man, som mig, kun bruger telefonens kamera til at tage billeder med, er det ingen sag at indsætte billeder i skabelonen. Lige som med papirudgaver af barnets første bog, må man leve med de layout, der er forudbestemt. Hvorvidt man kan lide dem eller ej er et individuelt spørgsmål. I appen er der alle mulige og umulige spørgsmål som "hvordan blev I enige om navnet?", "holdt jeg jer vågen om morgenen?" og " hvad er mine favoritretter?" - ligesom det er tilfældet i papirudgaven af barnets første bog. Du kan vælge at lade være med at svare på spørgsmålene, hvis du ikke ønsker at have dem med i bogen. Personligt er jeg glad for de mange spørgsmål, da jeg tænker at flere af spørgsmålene kan være sjove og relevante at huske tilbage på om flere år, og spørgsmål jeg ikke selv ville have tænkt på at skrive ned.
Når du har udfyldt skabelonen, har du mulighed for at få den printet som en bog eller tilsendt som pdf-fil.

Sweet Child of Mine video from Sweet Child of Mine on Vimeo.

Jeg kan blankt indrømme, at jeg er en af dem, der aldrig fik lavet barnets første bog. Det er ikke fordi jeg mangler billeder, specielt ikke af den den førstefødte. Det er heller ikke fordi jeg ikke kan lide at skrive. Men måske fordi jeg har manglet en app. Jeg giver betjeningen og funktionalitet af appen fire ud af fem stjerner. Da jeg ikke har haft mulighed for at se et printet resultat, får den del ikke stjerner.

Du kan hente appen i AppStore og den er gratis.  Ønsker du barnets første bog som en e-bog koster det 29,00 kr og du vil modtage den i en pdf-fil. Ønsker du derimod at få bogen printet, afhænger prisen af antal sider du har valgt at udfylde, papirskvalitet m.m.