Hvis du har børn i alderen 3-5 år kender du måske bøgerne om Lasse-Leif og dukken Luske-Lise. Hvis ikke bør du læse med her, når Børn i byen anmelder de to nyeste bøger i serien.

Den flittige forfatter Mette Finderup har skrevet en lang række bøger om 4-årige Lasse-Leif og hans dukke Luske-Lise, der tager udgangspunkt i 3-5-åriges hverdag. Bøgerne er både humoristiske og relevante for målgruppen.

Lasse-Leif og de hemmelige kæledyr
De fleste børn drømmer om at få et kæledyr, og sådan er det selvfølgelig også for Lasse-Leif. I 'Lasse-Leif og de hemmelige kæledyr' ønsker Lasse-Leif sig et kæledyr mere end noget andet. Helst skal det være en kæledrage eller en fugleedderkop, men en hundehvalp eller en fræk kanin ville også være helt okay. Men hans mor er dog urokkelig. Hun insisterer på at det vil blive hende, der i sidste ende kommer til at passe dyret, så svaret er nej. Lasse-Leif må nøjes med dukken Luske-Lise. Men da der en dag er kæledyrsdag i børnehaven, får Lasse-Leif ved et tilfælde mere end 21 kæledyr med hjem. Først er Lasse-Leif lykkelig, men han kommer ganske hurtigt på andre tanker.

Lasse-Leif og ostemadsmonsteret
I 'Lasse-Leif og ostemadsmonsteret' er vi med på sidelinjen når Lasse-Leif og hans dukke Luske-Lise vil høre gyserhistorier. Lasse-Leif mener han er stor nok til at høre godnathistorier om monstre og varulve, mens hans far kun vil læse om bamser og drenge med blå kasketter. Det synes Lasse-Leif er kedeligt og heldigvis har han jo dukken Luske-Lise, der altid gør det som Lasse-Leif ikke må. Så snart lyset bliver slukket til børneværelset, går Luske-Lise i gang med at fortælle grusomme historier om spøgelser, vampyrer og zombier og pludselig synes Lasse-Leif ikke det er så sjovt længere. Nu hører han lyde og bliver bange for mørket. Og er det mon et monster, der larmer inde fra stuen?

De to nyeste bøger i 'Lasse-Leif og Lukse-Lise'-serien er skrevet i et letlæseligt sprog, der fungerer rigtig godt til højtlæsning for de 3-5-årige. Historiernes tematikker om kæledyr og spøgelseshistorier passer fint til målgruppen og lægger op til at man kan tale med sit barn, om netop disse temaer. Måske kan historien give barnet et nyt perspektiv eller nye tanker om emnet? Bøgerne er fyldte med illustrationer, der både er søde og sjove og som holder sig tæt op ad teksten. Bøgernes 32 sider er hurtigt læst, og derfor fungerer bøgerne både til godnathistorielæsning og til rundkredsen i børnehaven.

Alderstrin: 3+ år
Lasse-Leif og de hemmelige kæledyr
Lasse-Leif og ostemadsmonsteret