Der er en ny og spændende teknologi på banen på det danske børnebogmarked. Books & Magic har udviklet en børnebogsgenre, hvor børn via iPad eller smartphone kan tage aktivt del i fortællingen, som den bliver læst højt for dem.

Vi elsker at læse højt for vores børn. Vi elsker at introducere dem til gamle klassiske fortællinger og gådefulde universer, der gemmer sig dybt inde mellem linjerne i en bog. Og børnene elsker det intime rum, der kan opstå med en voksen, der har taget sig tid til at fortælle for dem... Men nogle gange vil børnene gerne have mere, vække bogens karakterer til live og interagere med dem. Og det er nu muligt.

Det danske firma Books & Magic har genudgivet klassikeren Den Lille Havfrue med brug af teknologien Augmented Reality. Her kan børnene gennem fortællingen interagere med bogens karakterer i et 3D-animeret spilunivers, der svæver ud af siderne i bogen. Ja du læste rigtigt - svæver ud af siderne. Selvom denne bog ligner hvilken som helst anden bog, bliver man overrasket. Når barnet holder sin smartphone eller iPad over billederne i bogen vækkes fortællingens karakterer til live og pludselig kan man interagere med dem via spil og opgaver, der træder ud af bogens sider. Og jo bedre barnet lytter efter undervejs i fortællingen, des bedre bliver barnet til at løse opgaverne og spille spillene i det virtuelle univers.

Men bogen giver anledning til diskussion - er det i orden pludselig at invitere de mobile devices med ind i højtlæsningen, når vi så ofte prøver at få børnene væk fra skærmen? På mange måder er svaret ja. Det er i høj grad i H.C. Andersens ånd, at anvende og undersøge mange forskellige fortælleformer, og denne bog er netop udviklet til at barnet og den voksne sidder sammen, mens det mobile device bliver en del af den intime hygge, istedet for en forhindring for den. Det vil muligt blive en anderledes højtlæsningsoplevelse når smartphonen eller iPad'en er involveret, men denne teknologi kan ses som en unik mulighed for at få en ny oplevelse med fortællingen, som de almindelige bøger på børneværeslet ikke kan tilbyde.

Fortællingen om Den Lille Havfrue er i denne bog en uforkortet version, der er tro mod H.C. Andersens oprindelige tekst fra 1837. Dog er stavemåder og ordstillinger ændret til en mere nutidig form, der gør historien bedre egnet til højtlæsning. Bogens illustrationer og animationer er smagfuldt udført, og bogens opgaver og spil er både flotte, sjove og spændende for børnene. I det hele taget er denne bog et gennemført kvalitetsprodukt, der i høj grad kan anbefales.

Alderstrin: 5+ år
Den Lille Havfrue
Forlag: Books & Magic