Kun med hjertet kan man se rigtigt. Det væsentlige er usynligt for øjet
(Antoine de Saint-Exupéry)
“Den lille prins” af Mark Osborne er noget så sjældent som en yderst vellykket filmatisering af en stor, klassisk børnebog.

“Du bliver en vidunderlig voksen”. Det budskab klinger vidt forskelligt afhængigt af, om det kommer fra en ambitiøs og praktisk enlig mor eller en ældre pilot, som ikke har glemt barndommen og poesien i tilværelsen.

Filmen “Den lille prins” balancerer graciøst mellem den originale historie af Antoine de Saint-Exupéry og en relevant, moderne rammefortælling, som hjælper børnepublikummet med at forholde sig til handlingen og sætte budskabet i kontekst. Undervejs understøtter stilen denne opbygning ved at være opdelt i en computeranimeret og en stop motion del - en form som umiddelbart virker katastrofal, men på forunderlig vis virker! Virkelig fint endda. Og det kan godt være filmen ikke følger romanen slavisk, men den er hele vejen tro og loyal mod bogens følelse, essens og budskab.

Den lille prins - handlingen
En pige bor alene med sin mor, som koncentrerer sig om at holde tilværelsen kørende og skabe en god fremtid for sin datter. Alt er skarpt tilrettelagt til mindste detalje. Og da pigen skal bevise sit værd ved at blive optaget på “Werth Academy”, viser det sig, at hun har tilegnet sig masser af viden, men ikke formår at tænke selvstændigt. Det standser dog ikke moderen, som ikke overlader noget til tilfældighederne. Der kun én vej, og det er fremad! I et sidste forsøg på at komme ind på akademiet, flytter mor og datter til udkanten af et strømlinet villakvarter i nærheden af skolen. Men de får en usædvanlig nabo - og en dag lander et papirfly på pigens skrivebord…

Pigen og piloten
Pigen er et voksent barn og piloten en barnlig voksen, men de knytter venskab og lærer af hinanden. Ind imellem vil de forskellige handlingsplaner for meget og roder en smule, fx. da den voksne prins også inddrages i historien, men det trækker på ingen måde ned. For “Den lille prins” er en visuelt smuk film, en relevant fortælling og en fin feel-good oplevelse for familien. En poetisk og rørende film for både børn og voksne, og som minder os alle om det væsentlige i verden.

“At blive voksen er ikke problemet, men det, at man glemmer”
(Antoine de Saint-Exupéry)

Premiere: Den 9. juni 2016