Ida er forelsket. Og frustreret. Forelsket i Vitus og frustreret over en teenagekrop, der ikke vil udvikle sig hurtigt nok. Hvordan finder klassens sejeste dreng ud af at man overhoved eksisterer, når man hverken har fået bryster eller ”det”?

Fortællingen om Ida i ”Alt om at være pige” er en tidsløs skildring af de forventninger, tanker og begivenheder der rammer en pige i de første teenageår. Den første forelskelse, kroppens udvikling (og mangel på samme), at ville være populær, irriterende søskende og ikke mindst glæden af, at have en bedste veninde. Ida og Esthers venskab er i bogen beundringsværdigt, og Camilla Wandahl skildrer på indlevende vis den tillid, loyalitet og kærlighed, der er forbundet med at have en allerbedste veninde. Ida oplever i den grad længsler, følelser og tanker, der er knyttet til at være en pige på vej mod puberteten, hvor hendes veninde Esther som kontrast er en god repræsentant for de teenagepiger, der ikke finder forelskelse og tøseting lige så interessant.

”Alt om at være pige” kan være en god støtte til de piger, der tror at de aldrig vil få en kæreste eller at deres kroppe aldrig vil udvikle sig. Historien viser, at når Ida er ærlig og står ved sig selv, så lykkedes hendes familierelationer, hendes venskaber med de andre piger i klassen og hendes kærlighedsliv sig også.

Camilla Wandahl besvarer et par personlige spørgsmål om sin egen teenagetid i slutningen af bogen, hvilket er en fin afslutning på bogen. Fordi Camilla Wandahl skriver så indlevende om Ida, er det spændende at høre hvilke oplevelser fra hendes eget liv, der ligger til grund for historien. Dette giver bogen en personlig og virkelighedsnær kvalitet.

Man skal lige igennem de første par sider før man bliver grebet af karakteren Ida og forstår præmisserne for historien. Men så snart man er et par sider inde udfolder historien sig og man bliver grebet af en forhåbning om, at det vil gå Ida godt. Bogen afslutter med en delvist åben slutning, der gør at man sidder tilbage med en følelse af, at man gerne vil vide hvordan Idas kommende liv som teenageramt pige udfolder sig.

Bogen er skrevet i et letlæseligt og indlevende sprog og kan med lidt god vilje læses på en eftermiddag for de trænede læsere. Ellers er bogen delt op i mange små kapitler og de 90 sider kan derfor også let deles op og læses over flere omgange.

Alderstrin: 10-12 år
Alt om at være pige
Forlag: Høst & Søn