”Kung Fu Panda 3” er det seneste skud på stammen i den succesfulde animerede saga om den livsglade, dumpling-spisende og karate-sparkende Panda ved navn Po. I denne film drager Po afsted på en eksistentiel rejse, hvor han for at finde sin plads i verden først må finde sig selv.

I de tidligere film har Po vist sig som en modig, om end noget kluntet helt. Og som altid må vores helt krydse klinger med en ægte superskurk. I denne film er det Yakoksen Kai, der truer Pos hidtil ubekymrede liv i Fredens dal. Kai bevæger sig destruktivt på tværs af Kina og med sine frygtindgydende svingende klinger besejrer han alle kung-fu-mestre på sin vej. Po og hans løjerlige kung-fu venner Trane, Hugorm, Knæler, Abe og tiger er de næste på Kais liste. Men ikke overraskende kommer Kai ikke så let til deres chi (livskraft), som han først tror.

At leve som en ”rigtig” Panda
Pos biologiske far, Li dukker pludseligt op i hans liv, og tilbyder ikke kun et ansigt at spejle sig i, men også en appetit på både livet og kinesiske livretter, som Po kender fra sig selv. Til at starte med føler Pos adoptivfar, gåsen hr. Ping, stor frustration over deres tætte bånd, men senere lærer han, at betragte genforeningen med far Li som en gave til sin søn. Far Li bringer Po og Hr. Ping til et hemmeligt panda-paradis, hvor Po møder sine kærlige og kluntede artsfæller, der i sandhed forstår kunsten at sove over sig, overspise og rulle afsted gennem de smukke landskaber (hvorfor dog gå?). Mens Kai nærmer sig panda- landsbyen for at besejre Po og omforme ham til en ond jade zombie, træder Po i karakter som lærermester og underviser sine brødre i kung-fu kunstens styrker. Det hele kulminerer i et brag af en kampscene, der i kraft af Dreamwork Animations imponerende 3-d teknologi, bringer kraftspring og kronblade helt ud blandt publikum, så man nærmest føler sig som del af et kinesisk maleri. Det er visuelt en fantastisk smuk oplevelse, der dog for de yngste publikummer kan virke en smule skræmmende.

Historiefortælling med sjæl og sødme
Kung Fu Panda 3 er en flot og varm action-komedie for hele familien. Pos udfordring med at finde sig selv gennem familie, venner og biologiske bånd er let at identificere sig med for børn i adoptivfamilier og andre former for sammensatte familier. Historien er ganske forudsigelig, og karaktererne er lige præcis så kærlige, humoristiske og fjollede som altid. Det er let at finde tilbage i det fornøjelige Kung Fu Panda univers, selvom det er hele 5 år siden, at den sidste film udkom. Nye publikummer vil også føle sig hjemme blandt de drage-kæmpende dyrearter og hurtigt forelske sig i klodens mest hjertevarme Panda.

Filmen er dubbet af en perlerække af dygtige danske skuespillere, hvoraf særligt Rune Klan som Po, bringer et smil frem på læben blandt både børn og voksne.

Premiere: 17 marts 2016
Alder: Tilladt over 7 år