Den 10. marts 2016 havde Tivoli gallapremiere på den internationalt prisbelønnede Broadway-musical Hairspray. En forestilling med masser af energi og livsglæde, der hylder mangfoldighed, tolerance og medmenneskelighed.

Scenen sættes i 1960’ernes USA og følger den musikalske teenager Tracy Turnblads kamp for at give alle plads på ”dansegulvet”, uanset race, seksualitet og udseende. Tracy og fortællingen har uden tvivl noget på hjerte, men først og fremmest er det den fantastiske dans og musik, der bærer musicalen og bringer store smil frem hos både børn og voksne.

Fra outsider til teenage-idol
Tracy er en stor pige med et endnu større hår, der drømmer om en plads i det populære danseshow ”The Corny Collins Show”. Hun har ikke en klassisk dansekrop, men hun har masser af charme, rytme og en stor tro på sin egen berettigelse til at stå på scenen. Den skurkagtige TV producer Velma Von Tussle gør dog alt for at spænde ben for Tracy. Heldigvis får Tracy støtte fra selveste Corny Collins og den hotte danser Link Larkin, der forelsker sig stormende i hende. Pludseligt er Tracy selv et populært stil- og danseikon. Men hun finder hurtigt ud af, at det ikke er sjovt at være del af et hold, der ikke hylder forskellighed og kun lader farvede danse en gang om måneden på den såkaldte Negro Day.

Musikken forener og frigør
Det er ikke kun Tracys fornemmelse for retfærdighed og ligestilling, der vikler hende ind i de sortes borgerrettighedskamp. Tracy er dybt fascineret af den anderledes soul-rytme, hun oplever blandt sine farvede skolekammerater. Den løssluppenhed og frihedstrang, de nye dansemoves repræsenterer, går lige i hjertet på pigen. Som publikum er det også svært at sidde stille, når den bramfri soulmama Motormouth Maybelle (Caroline Henderson) giver den gas på scenen.

Musikken var og er sammen med troen på kærlighed og tolerance med til at nedbryde de eksisterende skel mellem race og klasse – et budskab vi stadig kan hylde i dag og som i Hairspray formidles med masser af humor og varme. At historien på mange måder halter, dialogen er utroværdig og fremstillingen af begivenheder ironisk nok er lige lovlig ”sort” og ”hvid”, gør derfor ikke så meget. For når der synges og danses – wow så tror man på det!

Kække drenge og forelskede forældre
Showet er spækket med en perlerække af danske skuespillere og sangere. Lene Nystrøm og Julie Zangenberg gør det godt som den ”smukke på ydersiden” mor-datter duo, der får modspil af charmerende Silas Holst og Johannes Nymark. Romantikken og humoren får også lov at blomstre mellem Tracys far og mor, spillet af henholdsvis Jesper Lohmann og Martin Brygmann, der på elskelig vis udfolder sine kvindelige talenter. Men den største præstation af dem alle, skal findes hos stjernefrøet Nanna Rossen. Gennem en åben audition blev hun castet til rollen som Tracy Turner og hun leverer en helt igennem fantastisk debut-præstation.

Hairspray - The Broadway Musical, Koncertsalen, Tivoli.
Spilleperiode: 10. marts - 29. april 2016
Varighed: 2,5 timer (Inkl. 20 min. pause)