Små lilla støvler og bittesmå rottehaler træder ind i foyeren. Her er citroner overalt og spændingen er høj hos de små. Måske er det allerførste gang i teatret. Og dertil er ”Citroner i vand” utroligt velvalgt. Børnene, som træder andægtigt ind i salen med nysgerrigt blik, bliver mødt med stor nænsomhed. Lyset i salen er tændt fra starten, og skuespillerne går allerede rundt på scenen.

Forestillingen om citroner i vand er snarere en collage af sansebilleder, end der er en egentlig fortælling. Skuespillerne bevæger sig gennem forskellige sansninger, sammen med citronerne og citrontræet.

Citroner i vand er en smuk lille sanselig forestilling for de allermindste børn. De ældste fra vuggestuen  - og de yngste fra børnehaven. Dem som griner, når bare tæer går i sand, og når bare tæer plasker i vand. Måske fordi de erindrer deres egen glæde i samme sansninger. Dem, som er for små til at følge et drama, men store nok til at sidde stille og nyde, at nogen optræder for dem.

Forestillingen spiller op til alle sanser. Der lugtes til citronerne, mens lyset langsomt sænkes i salen og det finurlige lysdesign leger magisk med citronernes gule farve. Bevægelsen i forestillingen  sker gennem forandringer i rummet, som skifter form og farve, mens vi bevæger os fra strand og vand og umærkeligt ender dybt under jorden og har fat i rødderne af citrontræet.

Undervejs hører vi citronerne spille, ser dem sejle på vandet, og lader det hele slutte i et rytmisk danseshow fremført af de tre skuespillere i hawaiiskjorte og stråhat, så de små ben på tilskuerrækkerne danser med tilført begejstrede hvin.

En utrolig fin forestilling, som spiller blidt og humoristisk op til sanserne hos de mindste børn.

Citroner i vand, Det Lille Teater
Familieforestilling fra 2 - 4 år