I efterårsferien kan man opleve Astrid Lindgrens klassiker, Emil fra Lønneberg, som musical i Tivoli. Børn i byen har siddet på publikumsrækkerne - og er begejstrede!

Hvor stille kan 500 børn i en alder helt ned til ca. fire år egentlig være i to timer? Hvis ikke de er plantet foran Ramasjang eller sidder med en iPad, er der vist mange forældre, der umiddelbart vil svare "ikke særligt stille".

Men det er forkert. I en næsten fyldt koncertsal i Tivoli var der i lørdags 1000 tilskuere til en gang god, gedigen børneteater. Ca. halvdelen af dem var børn. Stille børn. Opslugte børn. Børn, der hviskende stillede deres forældre et enkelt spørgsmål eller to undervejs, knitrede lidt med deres slik og popcorn og ellers ikke larmede, andet end når de grinede.

Og grinede, det gjorde de. For de var nemlig i teatret for at se Emil fra Lønneberg. Historierne om den uvorne knægt fra Katholt i Småland elsker og husker langt de fleste nutidige småbørnsforældre sikkert fra deres egen barndom. Men historierne går også lige i lattermusklen på moderne børn. Det er nemlig falden-på-halen-komik, når den er bedst, når Alfred åbner en dør i hovedet på Emils far Anton, når Emil fanger sin fars fod i musefælden, når Emil uheldigvis får placeret en spand med maling lige under far Antons fod, og når Emil tester, om farens støvler er vandtætte - ved at fylde dem med vand.

Det var generelt alle de velkendte historier, forestillingen nåede omkring, og hverken Ida i flagstangen, Emils tur på markedet, historien om de gærede kirsebær eller det uheldige møde med familiens suppeterrin var glemt. Og jeg tror, historierne vil være velkendte for stort set alle børn. Det er ikke meget Emil fra Lønneberg, vi har læst herhjemme endnu, for "vi" læser helst om piger. Men vi havde dårligt sat os i teatersæderne, inden min 4-årige med-anmelder udpegede værkstedet, og snakkede løs om træmændene og flagstangen, som Ida skulle hejses op i. Børnehaven, bedsteforældrene eller andre må have introduceret ham; ja, Emil fra Lønneberg kender alle vist bare.

Med-anmelderen var mest imponeret over, hvor dygtige skuespillerne var til at danse og af de sjove dyr på scenen. Var hesten mon ægte eller ej? Den var i hvert fald naturtro nok til at få en 4-årig til at være i tvivl...

Den voksne anmelder var mest imponeret over de fine, skiftende kulisser og det enorme antal statister, som gjorde, at der i diverse danse- og sangscener var op mod 40 optrædene på scenen.

En varm anbefaling af Emil fra Lønneberg i Tivolis koncertsal herfra!

5 ud af 5 stjerner: