Zangenbergs Teater formår med små virkemidler at transportere sit publikum ind i et genkendeligt eventyrunivers, for så at overraske med skæve vinkler og en handling, der behændigt springer mellem gamle kendinge som Rødhætte, Hans og Grete og Askepot. For hvordan var det nu det var? Ulven åd da heksen fra Hans og Grete, ikke? Og blev Rødhætte ikke lidt jaloux, da Askepot dansede med prinsen?

At gå i Zangenbergs Teater er en helhedsoplevelse, der starter, det øjeblik man træder ind ad døren. Her er børnene i højsædet, og i den hyggelige og eventyrligt indrettede café er der tusser på bordene og billeder, der kan farvelægges, så man kan få ventetiden inden stykket til at gå. Og når man bliver lukket ind i salen, går teaterstykket først i gang, når der er blevet flyttet rundt på de voksne og delt puder ud til de mindste, så alle kan se scenen.

Rødhætte og Askepot på nye eventyr starter i et morgenkaotisk hjem, hvor Røde (hun går altid med den røde hue, hendes bedstemor har strikket) er ved at gøre klar til at gå i skole. Hendes forældre stormer omkring og skynder forpustet på hende: Madkasse og drikkedunk skal i skoletasken, hun skal have sin jakke på og huske, at gå ind til siden på vejen til skole – en scene, der efter latteren at dømme, var noget, som både børn og voksne i publikum kunne genkende.

Røde har sin eventyrbog med og sætter sig til at læse i den på vej til skole. Først kommer Hans fra klassen forbi og senere Lotte fra parallelklassen og sammen væver de eventyr og virkelighed sammen på forunderlig vis. Begge piger har et godt øje til Hans, og når Pjaske-Lotte bliver til Askepotte og danser for tæt med prinsen, ændrer Røde legen, så Lotte bliver til den onde dronning, og hun selv bliver Snehvide (hvid som sne, rød om blod og sort som lakrids mellem tæerne), som jægeren ikke nænner at slå ihjel.

Vi kommer vidt omkring i Grimms univers og får samtidig indblik i den spirende interesse mellem Hans og Røde. Og de tre skuespilleres charme, krumspring og smittende humør får publikum, både små og store, til overgive sig fuldstændigt.

Børn i byens anmelder havde Oscar på fire med i teatret og var lidt spændt på, om han ville få noget ud af stykket. Men selv om Oscar ikke kan sine Grimms eventyr på fingrene og derfor heller ikke forstod, at de blev blandet sammen i en skøn pærevælling, så var han grebet fra start til slut – hvinede af fryd, da ulven løb efter Rødhætte og Askepot og trykkede sig lidt tættere ind til mor, da den onde dronning foldede sig ud. Det er et stykke, der kan ses og forstås på mange niveauer, men den finurlige sammenblanding af eventyrene skal man nok være skolebarn for at forstå.

4 ud af 5 stjerner:
Zangenbergs Teater
Pilestræde 55A