Du kan gøre 1001 ting for at give dit barn en sund hverdag uden kedelig kemi. Men hvad er egentlig det vigtigste? For det er sikkert og vist, at ingen af os når alle 1001 ting i en travl dagligdag med børn, bil og badminton. Måske når vi dog i hvert fald 5. Du kan starte med det allervigtigste – som sikkert vil overraske dig! 

Ekspert i bæredygtig sundhed, helse og økologi, Rose Maimonide, giver dig her den prioriterede liste over hvor du kan sætte ind, så det batter mest på den gode kemi i dit barns og familiens hverdag. 

1. Bekæmp støvet!
Luft ud mindst 2 x 5 minutter dagligt. Støvsug og støv af hver uge. Ja, det er faktisk vigtigere for dit barns sundhed at lufte ud og støvsuge, end at gulerødderne og ansigtscremen er økologiske. Bare nogle minutters effektivt gennemtræk f.eks. morgen og aften gør en stor forskel. Vælg gerne en robotstøvsuger eller en støvsuger med HEPA-filter, og vær særligt opmærksom, når støvsugerposen skal tømmes.

2. Spis økologisk mad af friske råvarer.
Hvis budgettet ikke er til 100 % økologi, så prioriter økologi, når du køber frugt og fede fødevarer (kød, mælkeprodukter, æg, fisk, olier m.m.). Lav simpel ærlig mad af rene råvarer. Undgå så vidt muligt industrielt forarbejdet mad, dåsemad, fastfood, junkfood m.m. Rene råvarer fra frost og glas er helt okay. 

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du madspild

3. Omhæld papirpakkede madvarer til glasbeholdere. Undgå helst varm/fed mad og drikke, som er pakket i papir og pap.
Dette råd overrasker de fleste. Vi tror, at plastik er såkaldt farligt, men faktisk er plast til fødevarer ret godt reguleret. Til gengæld er der ingen grænseværdier for indholdet af de yderst sundhedsskadelige fluorstoffer i pap- og papiremballage til mad. Dvs. at f.eks. cafe latten i engangskruset, fritterne i fedtpapir, pizzaen i papbakken og papirsposen med havregryn og bagerbrød helst skal undgås eller i hvert fald reduceres. Mælkekartoner er til gengæld ikke problematiske. Du kan købe budgetvenlige glasbøtter med låg i f.eks. Ikea. 

4. Spis kun fisk fra Fiskehitlisten – undgå de store rovfisk.
I praksis betyder det; undgå alle former for tun, almindelig laks og fisk på dåse. Spis hellere f.eks. gode klassikere som rødspætte, fiskefrikadeller (uden laksekød), torskerogn (frisk eller i plastemballage), torsk, muslinger, sej og sild eller prøv noget nyt som f.eks. ising, kuller, kulmule eller hoki. Du kan se alle de sikre fiskevalg her i Rose Maimonides Fiskehitliste

LÆS OGSÅ: 10 tips til at leve bæredygtigt

5. Undgå alle spray- og slip let-produkter.
Spray- og slip let-produkter indeholder ofte de meget skadelige fluorerede stoffer. Når du bruger sprayprodukter, er der ekstra stor risiko for at komme til at inhalere skadelig kemi. Slip let-produkter er teflonpander, smøremidler, overfladebehandlingsmidler til bilen, skospray, møbelspray, tæppespray m.m. Der kan også være fluorstoffer i f.eks. møbler, tæpper, overtøj, maling m.m. 

De 5 tips stammer fra Rose Maimonides nye bog Dit sunde barn – sådan!  
Mange kender Rose under hendes tidligere navn Rebecca Persson som forfatter til bestselleren  ”BABY – 100% naturlig uden tilsætning”, som ofte kaldes ”Babybiblen”.
Roses nye bog giver dig alle genvejene til et sundt børneliv uden kemi. Det har aldrig været nemmere at gå direkte i mål med de bedste valg inden for naturlig sund mad, kosttilskud, tøj, legetøj og stærkt immunforsvar til dit barn 1-12 år.
Medlemmer af Børn i byen klubben får 15% rabat på begge bøger.

Fotos: Lisbeth Hammer