Vi har besøgt Designmuseum Danmarks dejlige have i Bredgade med de store træer omkranset af gamle mure, som holder byens larm ude. Grønnegårds Teatret genopfører nemlig Molière-stykket Den Indbildt Syge i et hjørne bagest i haven.

Vi ankom i god tid og ’reserverede’ pladser på en af de forreste bænke, men der er udmærket syn til scenen fra alle pladser. Hjørnet ligger i skygge og er temmelig forblæst, men teatret har været så forudseende at lægge tæpper på bænkene til publikum. Forestillingen varer en time og ti minutter, så vi forsynede os med saft og sodavand og sad og nød nogle af sommerens få solstrejf i den fine udendørs café, inden stykket begyndte.

Den Indbildt Syge handler om Monsieur Argan, der hele tiden tror, at han lider af en eller anden dødsensfarlig sygdom – dét har de fleste børn og voksne prøvet og ved, at man kan blive forfærdelig bange af. Men mange af stykkets pointer går helt hen over hovedet på børnene, fordi forestillingen indimellem bruger gamle ord og udtryk som ’lavement’. En del kan klares med en hviskende forklaring til børnene, men børnene mister fokus, og det var kendetegnende, at de højeste latterudbrud under forestillingen kom fra de voksne tilskuere.

Skuespiller-præstationerne er på højt niveau, og ikke mindst Morten Hauch-Fausbøll leverer en flot indsats som Argan sammen med Argans tjenestepige Toinette spillet af Jeanette Lindbæk Larsen. Kostumerne er grotesk fantasifulde, men ligesom med sproget er de en sammenblanding af nyt og gammelt, og det giver et forvirret udtryk, som er svært at formidle til børnene.

Børnene nyder til gengæld, når de gennemskuer, at konen bare er ude på at få fat i stakkels Monsieur Argans penge, og at Argan i virkeligheden sagtens kan gå og slet ikke behøver at sidde i kørestol, men nogen latterudbrud blev det altså ikke til.

Info:
Spilleperiode: Den 23.juli-23.august 2015, onsdag-lørdag kl.16.00, søndag kl.14.00 og 16.00
Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, 1260 Kbh K