Den 20. juni slog Køge Museum dørene op for en helt ny udstilling om linjeskibet Dannebroge, som forliste i en kæmpe eksplosion for 300 år siden, lige uden for Køge bugt. Børn i byen besøgte museet, hvis smukke renæssancebygning rummer en moderne udstilling, der benytter sig af helt nye metoder for historiefortælling.

Krudtbrødre og heltemod
Med iPads i hænderne og høretelefoner i ørerne træder mine to børn på seks og otte år, ind i udstillingens første rum. De indtaster en grafisk kode på deres skærm, som afbildet på pladen foran dem, og historien indledes. Gennem ni dramaspor lærer de de to krudtbrødre Pelle og Jens at kende. De følger den skæbnesvangre dag - fra svenskerne dukker op i horisonten, og til Dannebroges 15 tons krudtlager eksploderer.

Museet er enkelt indrettet, hvilket giver ro til at fokusere på den bærende fortælling, der strømmer ud gennem høretelefonerne. Flotte kobbergulve, træbænke og forvredne skibsgenstande skaber en følelse af selv at være til søs, hvilket harmonerer fint med fortællingen. Det er en smuk og tankevækkende oplevelse, at bevæge sig rundt mellem museets intime kamre, og det giver mening at høre historien her på museet, hvor den hører hjemme.

Historieformidling, der går i hjertet
Fortællingen varer knap en time og mine børn bliver mod slut en smule trætte. De vælger derfor at tage deres iPads med op på museets dunkle hems, der er indrettet med robuste hængekøjer. Her finder børnene ro til at følge den dramatiske slutning, hvor Pelle og Jens tager hinanden i hånden og sammen springer i havet.
Hvorvidt drengene overlever beretter historien intet om, men de to små kranier, der er placeret bag panserglas giver ikke meget håb. Det er på samme tid sørgeligt, makabert og uhyre effektfuldt. Faktisk er det på grænsen af, hvad min seks-årige søn kan rumme. De to børn, han lige har lært at kende dør sandsynligvis, og erkendelsen af, at livet kan være så grufuldt gør ondt på ham. Børnene har efterfølgende brug for at tale om, hvad de har hørt og set. Det giver grobund for nogle gode snakke om heltemod, broderskab, og hvordan børn kan gå hen og blive en del af de voksnes krig.

Mennesket bag historien
Hvor mange andre museer overleverer en viden om objekter og årstal, fokuserer denne udstilling på slagets og personernes udvikling. Det er et modigt projekt, at lade én fortælling udgøre det bærende element, men fordi historien er så velskrevet og indlevende fortalt af Jens Jørgen Spottag, fungerer det helt fantastisk godt. Det lille egnsmuseum har haft store ambitioner, og resultatet er både professionelt og vedkommende.

Museet rummer desuden en hyggelig gårdhave, hvor ungerne kan klatre rundt på det eksploderede Dannebroge-skib og klatre i enorme flammer, bygget i gedigent træ.

Køge Museum
Nørregade 4