3D–filmen, ”Asterix: Byplanlæggeren”, er en sand familiefilm, som balancerer fint mellem tegneseriens oprindelige charme og det moderne børnepublikum.

Vores historielærer i skolen, råbte altid: ”Godkendt kilde!”, når vi refererede til fortællingerne om Asterix. Gennem flere generationer har figuren, sproget og persongalleriet været en integreret del af vores fælles kultur; et sted hvor børn, forældre og bedsteforældre kan hygge sig sammen, få et godt grin - og måske lægge kimen til en spirende historisk interesse?

I ”Asterix: Byplanlæggeren” er året 50 f. kr. Alt ånder alt fred og ro hos gallerne, men i Rom rasles med sablen.

Adopter eller forsvind
Julius Cæsar, også kaldet Julle, er godt træt af den lille galliske landsby, Amorica, og gallerne, der som de eneste holder stand overfor de romerske styrker. Derfor vælger romerne at skifte taktik. De tegner og opfører et lækkert boligkompleks, Urbanus, lige ved siden af Amorica og håber gallerne lader sig lokke ind i den romerske livsstil:  “De må adoptere eller forsvinde!”

Kan gallerne modstå fristelsen? Hvilke problemer opstår i geledderne? Og hvor meget er man til salg for bekvemmelighed?

Asterix oplagt til 3D
Fortællingen om Asterix er oplagt til rumlige oplevelser i 3D: de store søjlehaller i Rom, arenaer, labyrintiske skove og storladne action-sekvenser. Filmen formår at bevare dele af den oprindelige, finurlige humor og dynamiske dialog. Som hyggebonus er der tilført sjove reference til bl.a. Monty Phyton, Ringenes Herre, Avengers og aktuelle computerspil. Filmen har dog to tydeligt svage punkter: det ene er, at handlingen går ned i tempo midt i filmen, og for det andet virker det som om, de danske stemmer på hovedrollerne er valgt mere ud fra ønske om kendiseffekt og praktik end reel kvalitet. Sebastian Klein og Amin Jensen, som lægger stemmer til Asterix og Obelix, står simpelthen ikke stærkt nok overfor gode bifigurer som Cæcar v. Jens-Jacob Tychsen, og Miraculix v. Paul Hüttel.

Men i det store hele er ”Asterix: Byplanlæggeren” en god, hyggelig oplevelse - og en oplagt biograftur for hele familien. Rigtig god fornøjelse!

4 ud af 5 stjerner:
Premiere: Den 11. juni 2015