”F for får” er opfindsom, humoristisk og opløftende hyggelig for både børn og voksne.

Indrømmet. Jeg var lidt betænkelig ved at skulle se F for får, for selvom jeg er stor Aardman-fan, er Timmytid bare lidt for fjollet , Preben Kristensen for meget og den dér brægen kan drive,  ellers meget tålmodige, forældre til vanvid. Men ”F for får – filmen” er mere i stil med gode, gamle Walter og Trofast , hvor fåret Shaun også optrådte første gang i ”A close shave” tilbage i 1995.

Farmeren har mistet gnisten og lever ikke, som han gjorde engang. På et falmet foto ser vi ham som ung, dynamisk landmand, med Ray Bans og rock i ørerne. Nu er der gået daglig rutine, træthed og slid i den. En dag kører en bus forbi farmen. På siden har den en reklame, der siger: ” Tag en fridag” - og fårene får en idé: farmeren skal have et afbræk. Men desværre går planen langt fra som forventet – og det hele ender med, han mister hukommelsen og begynder et nyt liv i byen. Men uden ham er gården kaos og til sidst beslutter fårene sig for at drage til storbyen for at finde farmeren - og forsøge at bringe hans hukommelse tilbage.

Slap stick og lækker nostalgi
Plottet kunne i virkeligheden fortælles kort, men genialiteten i ”F for får” er, at den enkelte sekvens får lov at stå for sig selv og giver plads til detaljen.  Og detaljer er der rigeligt af. Filmen er skabt ved hjælp af helt old school stop-motionteknik, lerfigurer og modeller, som giver en organisk følelse: struktur, autencitet og mulighed for uendelig mange detaljer. Og som bonus til forældrene, refereres der livligt til kendte, klassiske film og genrer undervejs.

I det hele taget er filmen en nostalgisk rejse i ordets bedste betydning. Tempoet er nede, miljøet er nærværende og budskabet er at værdsætte det, man har og ikke tage ens nære for givet. Figurerne bruger mimik, og timing som sender tankerne mod de store stumfilmstjerner: Chaplin, Keaton, Gøg og Gokke og der leveres i det hele taget god slapstick, som kan få børn – og primitive voksne – til at le sammen.  Sådan helt nede fra maven.

Rigtig god fornøjelse!

Premiere: 26. marts 2015
Se trailer