Sjove sekvenser, flot cast og solid spænding, men har du et meget nostalgisk forhold til figuren, bjørnen Paddington, skal du lade den forestilling blive hjemme og opleve filmen på egne præmisser.

”Familien Brown er en sær stamme”, brummer Paddington. Når man er vokset op i det mørkeste Peru, kan det være svært ved at finde ud af, hvordan man opfører sig i London. Og for en familie kan det være en stor mundfuld pludselig at have en klodset bjørn boende; en bjørn som oven i købet er jaget fra flere sider. Men problemer og nye mønstre kan også få en familie til at stå sammen. Særligt når modstanderen er en skarp superskurk som Nicole Kidman.

Please look after this bear
En bjørn ankommer til London, som han kun kender gennem sin tante og onkels drømmende beretninger. Virkeligheden viser sig meget anderledes, og han føler sig hurtigt fortabt i storbyen. Men på Paddington Station møder han familien Brown, som ender med at tage ham med hjem for natten. Og selvom han skaber en del praktiske problemer i huset, begynder familien at holde af ham og diskuterer, hvorvidt han skal blive boende. Og måske har familien Brown mere brug for bjørnen, end bjørnen har brug for dem? Så vidt er fortællingen mere eller mindre tro mod Michael Bonds børnebøger, men tager derefter en anderlededes og mere actionpræget drejning.

Flot cast
Det har uden tvivl været en svær balancegang at være tro mod den ikoniske fortælling og samtidig opdatere den, så den er vedkommende for et nutidigt, og lidt ældre, publikum. Forhistorien, en patineret newsreel fra Peru, fremstår lettere fjollet og virker konstrueret for at binde fortællingen sammen - og analogien til flygtninge og tolerance overfor fremmede er sympatisk, men lidt for åbenlys og malplaceret i forhold til genren.
Til gengæld indeholder filmen som helhed fin humor, god spænding og ikke mindst: et virkelig flot cast. En excentrisk Fru Brown (Sally Hawkings), en pragmatisk far (Hugh Bonneville), en sprogkyndig, tvær teen, Judy (Madeleine Harris) og en sød nørdet lillebror, Jonathan (Samuel Joslin).  Judy Walters spiller en noget anden type hushjælp end i ”Sound of Music”, Mikkel Lomborg/Hr. Skæg lægger dansk stemme til Paddington og selveste forfatteren til paddingtonbøgerne, Michael Bond, har en cameo på Paddington Station. Den største overraskelse er en helt forrygende Nicole Kidman som Millicent Clyde, en iskold, manipulerende forsker og superskurk, som helst så Paddington udstoppet på Naturhistorisk Museum.
Om det sker? Det må I i biografen, for at få svar på.
Rigtig god fornøjelse!

4 ud af 5 stjerner: