Som mor i en travl hverdag, kan det være svært at få presset turen til fitnesscenteret ind i ugeplanen eller måske er det dér med at binde sig til et fast træningshold bare ikke lige dig. Løsningen kan være træning hjemme på stuegulvet. Der er masser af udstyr til formålet, som kan hjælpe dig på vej. Børn i byens testperson har kastet sig ud i projektet. Få hendes erfaringer og anbefalinger her.

 

Pilates på bold

Jeg har tidligere dyrket både pilates og trænet meget på bold. Derfor virkede det oplagt, at kombinere de to. Øvelserne er effektive og træner hele kroppen på en skånsom måde – men lad dig ikke narre; det er vanvittigt hårdt! Alle øvelser kan tilpasses efter niveau og formåen, og man undgår derfor overbelastning. De første mange uger kørte jeg hele programmet igennem (ca. 70 min), men efterhånden som jeg kom godt ind i øvelserne, kunne jeg tillade mig at springe nogle øvelser over, hvis jeg var i tidsnød.

Her kan du finde en bold magen til min, og her finder du DVD’en.

LÆS OGSÅ: Hvor kan man aflevere babys sutter?

Yoga

Mit ønske var at få nogle korte programmer, som jeg kunne passe ind i min hverdag. Jeg fandt frem til en DVD med tre programmer til morgen, eftermiddag og aften af yogalærer Laila Tórsheim. Udover de tre programmer, hver af 20 minutters varighed, indeholder DVD’en også en guidet meditation og dybdeafspænding. Når tiden har været til det, har jeg kørt alle tre programmer igennem. Til at begynde med var øvelserne svære for mig. Jeg er total urutineret yogaudøver og alt andet end smidig, og jeg var ofte nødt til at pause og starte forfra for at være sikker på, at jeg gjorde det korrekt. Men jeg syntes egentlig at jeg kom hurtigt efter det, og det har været en fornøjelse at opleve, hvor smidig min krop faktisk er blevet!

DVD’en med Yoga øvelser finder du her. 

Foamroller

Jeg har læst meget om foamrolleren, og tænkte at dét skulle jeg da prøve. Jeg downloadede en gratis træningsvejledning på nettet og fulgte de øvelser, der var beskrevet deri. Det var umiddelbart lidt bøvlet ikke at have en DVD at følge, for hvor hurtigt skulle øvelserne laves? Derfor vil jeg umiddelbart anbefale, at man opstøver en DVD til at følge. Foamrolleren var sjov og god for balancen. Den er alle tiders til at give massage til f.eks. arme og skuldre, og bonussen er, at man træner imens.

Træningsvejledningen hentede jeg her og printede, så jeg havde den ved min side. Foam rolleren købte jeg her. 

LÆS OGSÅ: De 5 alternativer til café latten

Resultat

Jeg har ikke fundet min favorit blandt de forskellige træningsformer, men jeg har til gengæld fundet en rytme, hvor træning er blevet en fast del af min hverdag. Jeg kombinerer de tre motionsformer alt efter mit humør og temperament. Udover at jeg har brugt roller og bold til min daglige motion, har mine børn også haft glæde af dem. Vi har leget med bolden og foamrolleren sammen, og de har trænet balance til den store guldmedalje. Der er faktisk mange øvelser som børn kan være med til at lave – med lidt hjælp fra en voksen. Derudover fungerer dybdeafspændingen også rigtig godt før børn og kan med fordel bruges lige inden sengetid.

Fotos: Yogaudstyr.dk