Når den engelske film ”Paddington 2” får premiere i Danmark, vil familier landet over vælte ind i et univers af den lækreste gule appelsinmarmelade stærkt forfulgt af en sød lille bjørn, der nok skal sørge for at få et hjerteligt smil frem på deres læber.

Paddington 2I en verden af sød marmelade og karikerede figurer

”Paddington 2” er efterfølgeren til ”Paddington”, der i 2014 bragte bjørnen fra børnebogsserien af Michael Bond til filmens univers. Bjørnen bor i det travle London, hvor han har fundet sit hjem ved familien Brown. Paddington er mærket af fraværet af hans tante Lucy, og derfor sætter han sig i forbindelse med hendes fødselsdag for at gøre hende stolt og lede efter den perfekte gave. Men Paddingtons fredelige boble sprænges af en kynisk skuespiller, Felix Buch-Arndal, der vil stjæle den bog, Paddington har fundet til sin tante. Bogen gemmer på hemmeligheder, der kan få Paddington på afveje med røvere, mens familien Brown må lege detektiver.

Det er svært at være en bjørn i en verden lavet til mennesker, men Paddington kommer nu godt omkring. Bjørnen er indbegrebet af godhed, og hans naive nærmest barnagtige tilgang til livet gør ham til en kærlig, hjælpsom og målrettet bjørn. Når alt andet fejler, bringer den lille bjørn med den røde hat familien sammen i glæde. Skurken, den grådige Buch-Arndal, er forfængelig og vil gøre alt for at blive rig og berømt, men skal også trække forældrene ind og se filmen, da han spilles af den gamle kending Hugh Grant.

Karaktererne forbliver karikerede i deres endimensionelle godhed eller ondskab, men ”Paddington 2” får let grinet frem i både voksne og børn. Den britiske film bærer Nanny McPhee-stilen videre og gør livet akavet for Paddington, når han med sin klodsethed bringer sig selv ud i sjove situationer.

Paddington 2

”Med smil og respekt bliver verden perfekt.”

Paul King, som er instruktør og forfatter på filmen, har sammen med David Heyman, producer, sat et mål om at fortælle universelle historier med Paddington-serien, og det formår de i høj grad. Filmen er en klassisk historie om helte og skurke og om at finde det gode i mennesket, samt skabe venskaber med dem i klassen, du ikke taler så meget med. Det er historier alle kan relatere til, om hvordan vi skal holde løfter og hjælpe hinanden. Der er fokus på familien og sammenholdet. Paddington har stadig et ubesvaret hjerteskærende spørgsmål, om hvor han hører til i verden.

Denne historie er pakket ind i en flot animation og et farverigt, britisk pastelunivers, der desuden bruger flotte tegneseriesekvenser. ”Paddington 2” er både sjov for børn og voksne og byder på action, komedie, drama og kærlige stunder. Hvis man har brug for en succeshistorie, der rammer følelserne det rigtige sted og garanterer en rejse mod ”happily ever after”, er denne film perfekt!

4 ud af 5 stjerner:
Premiere: 30. november 2017
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.