Når man er på barsel er det vigtigt at komme ud af huset, møde andre nybagte mødre at dele oplevelser og erfaringer med, samt at stimulere sit barn. Børn i byen har derfor samlet 5 gode barselsaktiviteter som du og din baby kan foretage jer.

1. Babysvømning

Hvor: F.eks. MarlisborgCentret

Babysvømning er en super sjov aktivitet for både mor og barn. Babyer elsker for det meste at plaske rundt i det varme vand, og forældre elsker at se dem udfolde sig. Derudover er det en dejlig måde at være sammen på, både fysisk og psykisk. Til babysvømning bliver dit barn kropsbevidst og styrker muskler og balanceevne, desuden bliver de trygge ved vand, hvilket kan være gavnligt senere i livet.
Dit barn skal gerne være rundet de 4 kg når I starter, men derudover kan I starte allerede 8-10 uger efter fødslen. I melder jer oftest på hold på svømmehallernes egne hjemmesider.

2. Babybio

Hvor: F.eks. BioCity Århus

Babybio er tilbuddet til nybagte forældre, som gerne vil ind og se en film med deres baby. Det foregår normalt om formiddagen ved en 10-12.00-tiden, og man kan ofte lade sin baby stå og sove ude i en forhal, hvor hver barnevogn har et nummer og en vagt råber dig op hvis din baby skulle vågne. Man kan dog også tage den lille med ind i salen, hvor der vil være dæmpet belysning og et lavt lydniveau, for ikke at skræmme de små. 

LÆS OGSÅ: Kom godt i gang med Babytegn

3. Mor-barn yoga

Hvor: F.eks. Ashtanga Yoga Shala

Mor-barn yoga er en perfekt måde at komme i gang med at motionere efter fødslen på. Her bliver din baby stimuleret med bevægelser, sange og lege som kombineres med yogastillinger, der styrker og afspænder moderens krop efter fødslen. Man får desuden inspiration til øvelser, som kan laves hjemme og bruges som hjælpemiddel i de daglige rutiner. Man kan begynde til mor-barn yoga når man føler sig klar, dog tidligst 4 uger efter fødslen (8 uger ved kejsersnit).

4. Babyrytmik

Hvor: F.eks. FOF Aarhus

Babyrytmik er et stort hit hos børn og deres forældre; her bliver alle sanserne stimuleret med sang, musik, bevægelse og leg. Undervisningen foregår på hold hvor I møder andre mødre og børn, og sammen udfordrer jeres kreativitet og rytmesans. Derudover medvirker holdundervisningen til, at barnet udvikler sin koncentrationsevne og sociale kompetencer. Et eksempel på nogle aktiviteter, som man typisk laver på en rytmiktime er bl.a. at slå koldbøtter, gynge, lege med tørklæder, snurretoppe, bolde og faldskærm. Ligesom ved mor-barn yoga vil I få en masse gode redskaber og øvelser med hjem. I kan begynde til babyrytmik når barnet er fyldt de 3 måneder.

LÆS OGSÅ: De 5 ting, du gerne ville have vidst før du blev mor

5. Babymassage

Hvor: F.eks. FOF Aarhus

Babymassage skaber en god og kærlig relation mellem dig og dit barn. Massagen udløser endorfiner hos barnet, som beroliger nerverne og giver en følelse af glæde. Du kan således bruge massage som hjælp til at få dit barn til at sove - et bad og lidt massage virker trættende, da det er en kæmpe sanseoplevelse. Babymassage fjerner desuden overflødig luft i tarmene, så babys fordøjelse bliver bedre. Som forælder vil du med sikkerhed nyde den fantastiske oplevelse af nærhed og kontakt du får til dit barn. Så pak underlaget og massageolien og se at komme afsted!